PiS dąży do zniszczenia wielu tysięcy małych i średnich gospodarstw rolnych!
Pani Poseł/Pan Poseł,
Rozpoczęło się procedowanie rządowego projektu ustawy mającej ułatwić rolnikom RHD (rolniczy handel detaliczny – druk nr 1516), ale zawierającej też pewne przepisy, które w praktyce uniemożliwią w ogóle działanie na tym polu wielu (większości) rolnikom.
Domagam się, aby Pani/Pan Poseł głosował (projekt ustawy– druk 1516):
A – za odrzuceniem projektowanych zmian w art. 44a pkt. 2 i 3 ustawy o bezpieczeństwie żywności, tj. odrzuceniem projektowanych pkt. 2 i 3 o brzmieniu:
2) podlegają urzędowej kontroli w zakresie bezpieczeństwa żywności sprawowanej przez organy odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej;
3) podlegają przepisom prawa żywnościowego, w szczególności rozporządzenia nr 178/2002 i rozporządzenia nr 852/2004 oraz przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tych rozporządzeń.
i w związku z tym odpowiednim zmienieniem numeracji pozostałych punktów
oraz
B – za zmianą art. 1 pkt. 1) projektu ustawy polegającą na zastąpieniu w podpunkcie a sformułowania
„a) produkcji żywności zawierającej co najmniej jeden składnik pochodzący w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu podmiotu działającego na rynku spożywczym oraz”
na
„a) wytwarzaniu żywności, której większość składników, których uprawa, hodowla lub chów jest możliwy w warunkach glebowo-klimatycznych, w których produkuje podmiot działający na rynku spożywczym, pochodzi w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu oraz”
W uzasadnieniu niżej przytaczam nowe brzmienie art. 1 pkt. 1 projektu ustawy z uwzględnieniem proponowanej zmiany.
DLACZEGO? Uzasadnienie:
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (UD 251) został przyjęty 30.07.2021 roku przez Radę Ministrów. Teraz jest procedowany w Sejmie – druk 1516 (*).
W ramach tzw. Polskiego Ładu PiS odbiera rolnikom i konsumentom to, co udało się wywalczyć kilka lat temu.
Proponowane zmiany w tej ustawie obejmują bowiem:
Dotychczasowy przepis:
Art. 44a. 1. Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego:
(…)
3) podlegają NADZOROWI organów odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej.
PROPONOWANE niekorzystne dla rolników ZMIANY:
Art. 44a. 1. Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego:
(…)
2) podlegają URZĘDOWEJ KONTROLI – w zakresie bezpieczeństwa żywności – sprawowanej przez organy odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej;
3) podlegają przepisom prawa żywnościowego, w szczególności rozporządzenia nr 178/2002 i rozporządzenia nr 852/2004, oraz przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tych rozporządzeń.
Komentarz:
A WIĘC W MIEJSCE NADZORU URZĘDOWA KONTROLA ZE WSZYSTKIMI TEGO KONSEKWENCJAMI!
Także punkt 3 wprowadza kolejne warunki, które mogą być bardzo trudne do spełnienia. Obecnie do rolniczego handlu detalicznego, który prowadzony jest przy wykorzystaniu pomieszczeń mieszkalnych, zamiast wymogów określonych w załączniku II w rozdziale I i II rozporządzenia 852/2004, obowiązują wymogi określone w załączniku II (OGÓLNE WYMOGI HIGIENY…) w rozdziale III (zawierającym UPROSZCZONE wymogi higieny). Przepisy rozporządzenia 852/2004 obowiązują wprost i nie wymagają wdrożenia do polskiego porządku prawnego.
UWAGA! W Uzasadnieniu wspomnianego projektu ustawy czytamy: … Proponowane zmiany przepisów wynikają z założeń przyjętych w dokumencie rządowym ,,Polski Ład”…
A więc powodem tej niekorzystnej dla rolników i konsumentów zmiany jest chęć dostosowania naszego rolnictwa do tzw. „Zielonego Ładu”, głównego wątku „Wielkiego Resetu” Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Już dawno Klaus Schwab, dyrektor WEF, zadeklarował zamiar uczynienia produkcji rolnej „zrobotyzowaną” do 2030 roku.
W ramach tej bezdusznej technokratycznej agendy, znanej jako „Nowy Zielony Ład”/Polski Ład, rolnictwo będzie coraz mniej polegało na uprawie ziemi przez rolników, a coraz więcej na produkcji przez roboty (!) syntetycznego (!) jedzenia w wielkich laboratoriach (!) i fabrykach.
Przypomnijmy sobie słowa dr Henry’ego Kissingera: „Kto kontroluje żywność, kontroluje ludzi”.
Produkcja żywności pod zarządem scentralizowanej globalnej organizacji to bardzo niebezpieczna perspektywa. Już teraz zaledwie sześć (!) ogromnych korporacji nasienniczych posiada na własność i kontroluje 80% światowej produkcji i dystrybucji nasion.
Aby przeciwstawić się ambicjom zwolenników Nowego Porządku Świata, w tym Zielonemu Ładowi, konieczne jest całkowite uwolnienie rolnictwa od korporacji i przywrócenie go do korzeni – zapewnienia lokalnej samowystarczalności i narodowego bezpieczeństwa żywnościowego. Nie ma tu miejsca na żaden kompromis!
Z kolei projektowany przepis art. 3 w ust. 3 pkt 29b ustawy o bezpieczeństwie żywności (w projekcie jest to w art. 44a pkt. 1), mówiący, że wystarczy, aby tylko jeden składnik żywności pochodził z własnej wytwórczości…wypacza intencje początkowe ustawodawcy. Intencje te mówiły, by większość składników lub większość masy produktu, a najlepiej całość pochodziła z własnej uprawy, hodowli itp., jeżeli możliwa jest produkcja takich składników w danym gospodarstwie. Aby składniki żywności nie pochodziły tylko lub głównie z importu lub kupna od innych, niekoniecznie rolników…
Stąd wnioskuję wprowadzić poniższe sformułowanie w miejsce projektowanego art. 1 pkt. 1):
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2021) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 3 pkt 29b otrzymuje brzmienie:
„29b) rolniczy handel detaliczny – handel detaliczny w rozumieniu art. 3 ust. 7
rozporządzenia nr 178/2002, polegający na:
a) wytwarzaniu żywności, której większość składników, których uprawa, hodowla lub chów jest możliwy w warunkach glebowo-klimatycznych, w których produkuje podmiot działający na rynku spożywczym, pochodzi w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu oraz
b) zbywaniu takiej żywności konsumentowi finalnemu, o którym mowa w art. 3
ust. 18 rozporządzenia nr 178/2002, lub do zakładów prowadzących handel
detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego;”;
UWAGA!
Jeśli ta nowa ustawa zostanie przyjęta w Sejmie bez proponowanych w niniejszym piśmie zmian w art. 44a, dziesiątki tysięcy „małych” i „średnich” rolników stracą na zawsze środki do życia.
Co więcej, dużo większa liczba konsumentów straci dostęp do najbardziej odżywczej żywności w kraju, a cała piękna i bogata tradycja kulturowa i kulinarna polskiej wsi zostanie utracona na zawsze.
Czyli będą to negatywne skutki nie tylko dla polskiego rolnictwa i wsi ale też dla zdrowia konsumentów przez odbieranie im powszechnego dostępu do żywności dobrej jakości!
Domagamy się też od Pań i Panów Posłów przyczyniania się do:
1) zmiany polityki rolnej w kierunku podtrzymania dużej liczby rolników, realnego wspierania rozwoju małych i średnich gospodarstw rolnych oraz dobrego – tradycyjnego i ekologicznego – rolnictwa, jak to ma miejsce na przykład w Austrii. Małe i średnie rodzinne gospodarstwa rolne zawsze były gwarantem żywności dobrej dla zdrowia, oraz ochrony najważniejszych dla bezpieczeństwa żywnościowego zasobów naturalnych, tj. gleby i bioróżnorodności. Tym samym były one rękojmią ochrony niezależności i wolności kraju. Jeśli ich zabraknie, Polska straci wolność!
2) powszechnego, łatwego na co dzień, dostępu do żywności dobrej jakości wytwarzanej przez rolników w gospodarstwie rolnym (np. w domowej kuchni) – poprzez realne umożliwienie im sprzedaży tej żywności również w sklepach, restauracjach, szkołach i innych instytucjach. Należy dostosować istniejące przepisy do możliwości co najmniej pół miliona małych i średnich gospodarstw rodzinnych. Rolnicy ci mogliby zaopatrywać w żywność dobrej jakości schorowanych Polaków, a jednocześnie godnie zarabiać na życie.
Oczekujemy Pani/Pana odpowiedzi w powyższej sprawie.
Z poważaniem,
sir Julian Rose, rolnik, pisarz, dyrektor ICPPC – Międzynarodowej Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi
Jadwiga Łopata, laureatka nagrody Goldmana (ekologiczny Nobel), odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, dyrektorka ICPPC
Adres do Korespondencji:
Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC
34-146 Stryszów 156, tel./fax +48 33 8797114 ,
e-mail:biuro@icppc.pl
(*) https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?documentId=B07C0C2441FB0584C1258745003B3438
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-niektorych-ustaw-w-celu-ulatwienia-prowadzenia-przez-rolnikow-rolniczego-handlu-detalicznego
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12349466/katalog/12806241#12806241
Rozpoczęło się procedowanie rządowego projektu ustawy mającej ułatwić rolnikom RHD (rolniczy handel detaliczny – druk nr 1516), ale zawierającej też pewne przepisy, które w praktyce uniemożliwią w ogóle działanie na tym polu wielu (większości) rolnikom.
Domagam się, aby Pani/Pan Poseł głosował (projekt ustawy– druk 1516):
A – za odrzuceniem projektowanych zmian w art. 44a pkt. 2 i 3 ustawy o bezpieczeństwie żywności, tj. odrzuceniem projektowanych pkt. 2 i 3 o brzmieniu:
2) podlegają urzędowej kontroli w zakresie bezpieczeństwa żywności sprawowanej przez organy odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej;
3) podlegają przepisom prawa żywnościowego, w szczególności rozporządzenia nr 178/2002 i rozporządzenia nr 852/2004 oraz przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tych rozporządzeń.
i w związku z tym odpowiednim zmienieniem numeracji pozostałych punktów
oraz
B – za zmianą art. 1 pkt. 1) projektu ustawy polegającą na zastąpieniu w podpunkcie a sformułowania
„a) produkcji żywności zawierającej co najmniej jeden składnik pochodzący w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu podmiotu działającego na rynku spożywczym oraz”
na
„a) wytwarzaniu żywności, której większość składników, których uprawa, hodowla lub chów jest możliwy w warunkach glebowo-klimatycznych, w których produkuje podmiot działający na rynku spożywczym, pochodzi w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu oraz”
W uzasadnieniu niżej przytaczam nowe brzmienie art. 1 pkt. 1 projektu ustawy z uwzględnieniem proponowanej zmiany.
DLACZEGO? Uzasadnienie:
Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ułatwienia prowadzenia przez rolników rolniczego handlu detalicznego autorstwa Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi (UD 251) został przyjęty 30.07.2021 roku przez Radę Ministrów. Teraz jest procedowany w Sejmie – druk 1516 (*).
W ramach tzw. Polskiego Ładu PiS odbiera rolnikom i konsumentom to, co udało się wywalczyć kilka lat temu.
Proponowane zmiany w tej ustawie obejmują bowiem:
Dotychczasowy przepis:
Art. 44a. 1. Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego:
(…)
3) podlegają NADZOROWI organów odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej.
PROPONOWANE niekorzystne dla rolników ZMIANY:
Art. 44a. 1. Produkcja i zbywanie żywności w ramach rolniczego handlu detalicznego:
(…)
2) podlegają URZĘDOWEJ KONTROLI – w zakresie bezpieczeństwa żywności – sprawowanej przez organy odpowiednio Państwowej Inspekcji Sanitarnej albo Inspekcji Weterynaryjnej;
3) podlegają przepisom prawa żywnościowego, w szczególności rozporządzenia nr 178/2002 i rozporządzenia nr 852/2004, oraz przepisom Unii Europejskiej wydanym w trybie tych rozporządzeń.
Komentarz:
A WIĘC W MIEJSCE NADZORU URZĘDOWA KONTROLA ZE WSZYSTKIMI TEGO KONSEKWENCJAMI!
Także punkt 3 wprowadza kolejne warunki, które mogą być bardzo trudne do spełnienia. Obecnie do rolniczego handlu detalicznego, który prowadzony jest przy wykorzystaniu pomieszczeń mieszkalnych, zamiast wymogów określonych w załączniku II w rozdziale I i II rozporządzenia 852/2004, obowiązują wymogi określone w załączniku II (OGÓLNE WYMOGI HIGIENY…) w rozdziale III (zawierającym UPROSZCZONE wymogi higieny). Przepisy rozporządzenia 852/2004 obowiązują wprost i nie wymagają wdrożenia do polskiego porządku prawnego.
UWAGA! W Uzasadnieniu wspomnianego projektu ustawy czytamy: … Proponowane zmiany przepisów wynikają z założeń przyjętych w dokumencie rządowym ,,Polski Ład”…
A więc powodem tej niekorzystnej dla rolników i konsumentów zmiany jest chęć dostosowania naszego rolnictwa do tzw. „Zielonego Ładu”, głównego wątku „Wielkiego Resetu” Światowego Forum Ekonomicznego (WEF). Już dawno Klaus Schwab, dyrektor WEF, zadeklarował zamiar uczynienia produkcji rolnej „zrobotyzowaną” do 2030 roku.
W ramach tej bezdusznej technokratycznej agendy, znanej jako „Nowy Zielony Ład”/Polski Ład, rolnictwo będzie coraz mniej polegało na uprawie ziemi przez rolników, a coraz więcej na produkcji przez roboty (!) syntetycznego (!) jedzenia w wielkich laboratoriach (!) i fabrykach.
Przypomnijmy sobie słowa dr Henry’ego Kissingera: „Kto kontroluje żywność, kontroluje ludzi”.
Produkcja żywności pod zarządem scentralizowanej globalnej organizacji to bardzo niebezpieczna perspektywa. Już teraz zaledwie sześć (!) ogromnych korporacji nasienniczych posiada na własność i kontroluje 80% światowej produkcji i dystrybucji nasion.
Aby przeciwstawić się ambicjom zwolenników Nowego Porządku Świata, w tym Zielonemu Ładowi, konieczne jest całkowite uwolnienie rolnictwa od korporacji i przywrócenie go do korzeni – zapewnienia lokalnej samowystarczalności i narodowego bezpieczeństwa żywnościowego. Nie ma tu miejsca na żaden kompromis!
Z kolei projektowany przepis art. 3 w ust. 3 pkt 29b ustawy o bezpieczeństwie żywności (w projekcie jest to w art. 44a pkt. 1), mówiący, że wystarczy, aby tylko jeden składnik żywności pochodził z własnej wytwórczości…wypacza intencje początkowe ustawodawcy. Intencje te mówiły, by większość składników lub większość masy produktu, a najlepiej całość pochodziła z własnej uprawy, hodowli itp., jeżeli możliwa jest produkcja takich składników w danym gospodarstwie. Aby składniki żywności nie pochodziły tylko lub głównie z importu lub kupna od innych, niekoniecznie rolników…
Stąd wnioskuję wprowadzić poniższe sformułowanie w miejsce projektowanego art. 1 pkt. 1):
Art. 1. W ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.
U. z 2020 r. poz. 2021) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 3 w ust. 3 pkt 29b otrzymuje brzmienie:
„29b) rolniczy handel detaliczny – handel detaliczny w rozumieniu art. 3 ust. 7
rozporządzenia nr 178/2002, polegający na:
a) wytwarzaniu żywności, której większość składników, których uprawa, hodowla lub chów jest możliwy w warunkach glebowo-klimatycznych, w których produkuje podmiot działający na rynku spożywczym, pochodzi w całości z własnej uprawy, hodowli lub chowu oraz
b) zbywaniu takiej żywności konsumentowi finalnemu, o którym mowa w art. 3
ust. 18 rozporządzenia nr 178/2002, lub do zakładów prowadzących handel
detaliczny z przeznaczeniem dla konsumenta finalnego;”;
UWAGA!
Jeśli ta nowa ustawa zostanie przyjęta w Sejmie bez proponowanych w niniejszym piśmie zmian w art. 44a, dziesiątki tysięcy „małych” i „średnich” rolników stracą na zawsze środki do życia.
Co więcej, dużo większa liczba konsumentów straci dostęp do najbardziej odżywczej żywności w kraju, a cała piękna i bogata tradycja kulturowa i kulinarna polskiej wsi zostanie utracona na zawsze.
Czyli będą to negatywne skutki nie tylko dla polskiego rolnictwa i wsi ale też dla zdrowia konsumentów przez odbieranie im powszechnego dostępu do żywności dobrej jakości!
Domagamy się też od Pań i Panów Posłów przyczyniania się do:
1) zmiany polityki rolnej w kierunku podtrzymania dużej liczby rolników, realnego wspierania rozwoju małych i średnich gospodarstw rolnych oraz dobrego – tradycyjnego i ekologicznego – rolnictwa, jak to ma miejsce na przykład w Austrii. Małe i średnie rodzinne gospodarstwa rolne zawsze były gwarantem żywności dobrej dla zdrowia, oraz ochrony najważniejszych dla bezpieczeństwa żywnościowego zasobów naturalnych, tj. gleby i bioróżnorodności. Tym samym były one rękojmią ochrony niezależności i wolności kraju. Jeśli ich zabraknie, Polska straci wolność!
2) powszechnego, łatwego na co dzień, dostępu do żywności dobrej jakości wytwarzanej przez rolników w gospodarstwie rolnym (np. w domowej kuchni) – poprzez realne umożliwienie im sprzedaży tej żywności również w sklepach, restauracjach, szkołach i innych instytucjach. Należy dostosować istniejące przepisy do możliwości co najmniej pół miliona małych i średnich gospodarstw rodzinnych. Rolnicy ci mogliby zaopatrywać w żywność dobrej jakości schorowanych Polaków, a jednocześnie godnie zarabiać na życie.
Oczekujemy Pani/Pana odpowiedzi w powyższej sprawie.
Z poważaniem,
sir Julian Rose, rolnik, pisarz, dyrektor ICPPC – Międzynarodowej Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi
Jadwiga Łopata, laureatka nagrody Goldmana (ekologiczny Nobel), odznaczona Złotym Krzyżem Zasługi przez Prezydenta Lecha Kaczyńskiego, dyrektorka ICPPC
Adres do Korespondencji:
Międzynarodowa Koalicja dla Ochrony Polskiej Wsi – ICPPC
34-146 Stryszów 156, tel./fax +48 33 8797114 ,
e-mail:biuro@icppc.pl
(*) https://www.sejm.gov.pl/sejm9.nsf/druk.xsp?documentId=B07C0C2441FB0584C1258745003B3438
https://www.gov.pl/web/premier/projekt-ustawy-o-zmianie-niektorych-ustaw-w-celu-ulatwienia-prowadzenia-przez-rolnikow-rolniczego-handlu-detalicznego
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12349466/katalog/12806241#12806241